نگاهی به  عرب نیوز:

رهبران برای اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و آسیای مرکزی وارد عربستان سعودی شدند



نویسنده: عدنان نگاری
 
 
امامعلی رحمان و شوکت میرضیایف روسای جمهور تاجیکستان و ازبکستان روز سه شنبه وارد جده شدند. رؤسای جمهور برای شرکت در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای آسیای مرکزی که روز چهارشنبه برگزار می شود، از عربستان سعودی دیدن می کنند.هر دو در بدو ورود توسط بدر بن سلطان بن عبدالعزیز معاون فرماندار منطقه مکه پذیرایی شدند. در همین حال، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان از مدینه بازدید کرد و پیش از آغاز اجلاس سران در مسجد النبی نماز خواند. سپس به جده سفر کرد. سردار بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان و صدیر جپاروف رئیس جمهور قرقیزستان سه شنبه شب وارد جده شدند. از طرف شورای همکاری خلیج فارس، نماینده ویژه سلطان عمان سید اسعد بن طارق آل سعید در بدو ورود به شهر بندری مورد استقبال قرار گرفت.
 
 
 
پاسپورت امارات در حال حاضر دوازدهمین پاسپورت قدرتمند جهان است
 نگاهی به  خلیج تایمز:
پاسپورت امارات متحده عربی همچنان قوی ترین پاسپورت در منطقه است و رتبه بین المللی آن با سه رتبه بهبود یافته است. این پاسپورت در حال حاضر دوازدهمین پاسپورت قدرتمند جهان است. بر اساس آخرین شاخص پاسپورت هنلی که اواخر روز سه‌شنبه منتشر شد، دارندگان گذرنامه امارات می‌توانند قبل از پرواز بدون اخذ ویزا به 179 کشور بروند - در مقایسه با 178 کشور در پایان سال گذشته و 176 کشور در جولای 2022.
امارات متحده عربی از سال 2013، 107 مقصد قابل توجه را به امتیاز بدون روادید خود اضافه کرده است، که منجر به جهش عظیم 44 مکان در رتبه بندی طی 10 سال گذشته از رتبه 56 به 12 شده است. دکتر کریستین اچ. کائلین، رئیس هنلی و شرکا و مخترع شاخص پاسپورت، گفت: این تقریباً دو برابر بزرگ‌ترین جهش بعدی کلمبیا است که از حرکت 28 پله‌ای رو به بالا در رتبه‌بندی برخوردار بوده و در جایگاه 37 قرار گرفته است.
 
 
قطر و ترکیه روابط خود را در همه زمینه‌ها تقویت می‌کنند
 نگاهی به  گلف تایمز:
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی و برادرش رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه عصر روز سه شنبه در کاخ لوسیل گفتگویی رسمی داشتند. امیر قطر در ابتدای این دیدار ضمن خیرمقدم به رئیس جمهور ترکیه و هیئت همراه، برای آن‌ها آرزوی اقامت خوب در قطر و روابط راهبردی دو کشور در جهت تحقق بلندپروازی‌های دو ملت، پیشرفت و رشد بیشتر در همه زمینه‌ها کرد. ایشان همچنین از سطح همکاری‌های قطر و ترکیه در زمینه‌های حیاتی به ویژه سرمایه گذاری، مبادلات تجاری، گردشگری و فرهنگ استقبال کرد.
رئیس جمهور ترکیه نیز از استقبال خوب و پذیرایی سخاوتمندانه امیرالمومنین تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که این گفت وگوها به تقویت همکاری‌ها و ارتقای همکاری‌های راهبردی بین قطر و ترکیه کمک کند و این رابطه‌ی دو جانبه می‌تواند انگیزه‌ای برای روابط راهبردی دو کشور به افق های گسترده‌تر باشد. در این گفت وگوها، آن‌ها بر تمایل قوی دو کشور برای تعمیق همکاری‌های دوجانبه میان خود از طریق تقویت مبادلات تجاری و روابط اقتصادی تاکید کردند.دو کشور همچنین تاکید کردند که متعهد به همکاری برای ارتقای جایگاه خود در نقشه اقتصاد جهانی هستند. برخاسته از این اصل، دو طرف توافق کردند که کار تیم‌های فنی مشترک بین خود را برای شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری مشترک سودمند، به ویژه در تامین مالی صادرات، گردشگری، انرژی پاک و سایر زمینه‌های مورد علاقه مشترک تشدید کنند. در این چارچوب امیر قطر از اقدامات ترکیه برای بهبود وضعیت مالی عمومی کشور، کاهش نرخ تورم از طریق یک استراتژی چند وجهی که هدف آن گنجاندن بهبود در سیاست پولی است، قدردانی کرد. رئیس جمهور ترکیه به نوبه خود به پتانسیل ذاتی اقتصاد قطر که با وجود چالش های جهانی که آن را یکی از قدرتمندترین اقتصادهای منطقه می داند، به نرخ رشد متعادل دست یافته است، اشاره کرد.در این ضیافت شام، محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، حسن بن عبدالله الغانیم، رئیس مجلس شورای اسلامی، در کنار تعدادی از شیوخ، وزرا، مقامات ارشد و تجار حضور داشتند. پیش از این مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور ترکیه در بدو ورود به کاخ لوسیل برگزار شده بود.
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها